Dårlig ånde

Dårlig ånde (foetor ex oris ell. halitosis) er et problem, som mange mennesker oplever mere eller mindre udtalt. Det anslås, at 40% af befolkningen på et eller andet tidspunkt i en længere periode lider af dårlig ånde.​

​Der kan være flere årsager til dårlig ånde f.eks:

• Dårlig mundhygiejne
  • Tandkødssygdomme
  • Indtagelse af fødeemner såsom løg eller hvidløg
  • Tobak og alkohol
  • Mundtørhed (pga. medicin eller efter søvn kan give "morgenånde")
  • Forskellige systemiske sygdomme

Hvordan ved jeg, om jeg har dårlig ånde?

​Du kan prøve om du har dårlig ånde ved at dække din mund og næse med hånden og lugte til din ånde. Du kan også spørge en ven eller veninde om din ånde lugter dårligt. Mange mennesker har "morgenånde" som skyldes mundtørhed pga. den nedsatte spytdannelse under søvnen. En grundig mundhygiejne aftenen inden du går i seng og om morgenen, eventuelt med børstning af tungens overside, vil normalt eliminere den almindelig forekomne "morgenånde". Endelig er et fornuftigt morgenmåltid også en god idé.

Hvordan forebygger jeg dårlig ånde?

​Udover at undgå mad/drikkevarer, der får din ånde til at lugte, kan du reducere risikoen for dårlig ånde ved at:

• Børste tænderne og renholde tandmellemrummene to gange i døgnet for at sikre at plak og eventuelle føderester fjernes.
  • Børstning af tungens overside kan også være med til at reducere dårlig ånde.
  • Holde proteser og mundhule grundigt rene.
  • Sørge for tandeftersyn og tandrensninger regelmæssigt.

Hvis du har dårlig ånde i en længere periode, og det ikke bliver bedre af en grundigere mundhygiejne, skal du gå til tandlægen og få undersøgt problemet. På klinikken kan man fortælle dig, om der kan være tilstande i din mund, som er årsag til dårlig ånde.