​Gode råd

​Vi har samlet information om forskellige forhold, der gør sig gældende i forbindelse med en tandlægebehandling. Her kan du læse om, hvordan du kan pleje og vedligeholde dine tænder.

Tandens anatomi

Tænderne sidder fast i kæbeknoglen, og uden på knoglerne ligger tandkødet. Normalt er det kun tandens krone, man kan se, mens tandens rod ikke er synlig. Nærmest tandkronen bukker tandkødet rundt og fæstner sig på tanden...

Dårlig ånde

Dårlig ånde (foetor ex oris ell. halitosis) er et problem, som mange mennesker oplever mere eller mindre udtalt. Det anslås, at 40% af befolkningen på et eller andet tidspunkt i en længere periode lider af dårlig ånde.

Diabetes

Har du fået stillet diagnosen diabetes, er det vigtigt, at du underretter os, da diabetes kan have indflydelse på dit tandkød og dine tænder.

Graviditet

Under graviditeten vil tandkødet som oftest ændre sig, og derfor er det vigtigt, at du fortæller os, at du er gravid.

På grund af de naturlige hormonelle ændringer kan tandkødet blive ekstra følsomt og let komme til at bløde.

Rygning

Rygning øger risikoen for tandsygdomme, og derfor råder vi dig til at være åben og ærlig omkring dine rygevaner.

Ud over de generelle risici og gener kan rygning blandt andet give paradentose, mundhulekræft, svampeinfektioner og misfarvning af tænderne.