Paradentose

Hvis tandkødsbetændelse (gingivitis) ikke bliver behandlet i tide, vil betændelsen brede sig til kæbeknoglen og udvikle sig til paradentose. Paradentose betyder, at tandkødsbetændelsen påvirker kæbeknoglen omkring tandrødderne, og til sidst går den i opløsning. Det resulterer i, at knoglen tættest på tandkødsranden vil trække sig tilbage, og tandkødslommen (pochen) bliver dybere.​

​Nu kan bakterier og tandsten (se under Tandkødsbetændelse) trænge endnu dybere ned under tandkødet og langs tandroden. Resultatet er, at betændelsen forværres.

Når man har paradentose, kan hele forløbet være næsten symptomfrit, og sygdommen kan forværres, uden man selv opdager det. En fremskreden paradentose vil medføre, at tænderne bliver løse og ofte flytter sig i tandrækken og til sidst kan falde ud.

En tandrodsrensning er en vanskelig og ofte tidskrævende behandling. Hvis tandkødet er meget betændt og ømt, kan det være nødvendigt med en lokalbedøvelse. Hvis tandkødslommerne er meget dybe, kan tandrodsrensningerne eventuelt kun gøres færdige i forbindelse med en tandkødsoperation.

En tandkødsoperation sker for at stoppe sygdommens videre forløb. Operationen har tre formål: For det første skal tandkødslommerne formindskes. Det andet formål er at få et overblik over tandroden og kæbeknoglen, så tandroden kan renses fuldstændig. Det tredje mål er at genopbygge kæbeknoglen, hvis det er muligt.

Efter en tandkødsoperation er det nogle gange nødvendigt at blive syet, og sommetider må vi også lægge en særlig sårpasta, altså en slags plaster, på det opererede område. Indtil eventuelle sting og sårpastaen kan fjernes, får du en særlig mundskyllevæske, da der ikke må bruges tandbørste omkring opererede tænder.

Cirka en uge efter operationen fjerner vi eventuelle sting og sårpasta. Derefter er det vigtigt at komme i gang med tandbørstningen igen, så tænderne og tandkødet hurtigt bliver sundt.

Tænderne kan blive lidt længere at se på efter en tandkødsoperation, og samtidig kan de også føles lidt løsere. Det er endvidere normalt at opleve, at tænderne bliver mere følsomme over for især kulde og varme.

I særlige situationer kan det være nødvendigt at supplere den normale paradentosebehandling med antibiotika.

En behandling af paradentose går først og fremmest ud på at stoppe sygdommen, så den ikke udvikler sig. Vi vil instruere dig i at holde tænderne rene. Behandlingen vil også bestå i en tandrodsrensning, altså en dybere tandrensning, hvor tændernes rødder glattes helt rene.