Forebyggelse

Sundt tandkød er lyserødt og svagt nubret i overfladen. Det sunde tandkød begynder ikke at bløde ved langvarig og grundig tandbørstning samt brug af tandstikker eller tandtråd. Hvis du ikke mener at have sunde tænder eller sundt tandkød, råder vi dig til at kontakte os.​

​Det er vigtigt at prioritere forebyggelse højt. Derfor rådgiver og vejleder vi om tand- og mundhygiejne, så du selv kan forebygge eventuelle tandsygdomme. Vi informerer også om livsstilens indvirkning på tænderne, f.eks. hvordan kost og rygning påvirker dine tænder.

Forebyggelse

• ​Følsomme tandhalse
  • Flourbehandling
  • Syreskader

Hvis du vil forhindre sygdomme med varige skader på tandkød og kæbeknogle, er det nødvendigt, at du holder dine tænder helt rene og uden belægninger. De fleste skadelige belægninger kan du fjerne med tandbørsten.

Det er en fordel at bruge tandtråd eller mellemrumsbørster (GUM-sticks) for at holde rent i tandmellemrummene.

Tobaksrygning kan forværre selv svage tegn på f.eks. tandkødsbetændelse og paradentose.

Tobaksrygning kan medføre kræft i munden. Derfor anbefaler vi at stoppe med/nedsætte et tobaksforbrug.

Vi sørger for, at du regelmæssigt får en indkaldelse til undersøgelse. Denne undersøgelse er den vigtigste del af forebyggelsen, for her vil det vise sig, om dine tænder har begyndende problemer f.eks. caries, tandkødsbetændelse eller paradentose.