​Behandlinger

​Hos tandlægerne tilbyder vi alt indenfor moderne tandbehandling.

I undermenuen findes informationer om tænder generelt samt de forskellige tandsygdomme og behandlinger.

Som udgangspunkt for alle behandlinger indkaldes regelmæssigt til undersøgelse af tænder og mundhule. Undersøgelsesresultatet gennemgåes med patienten, som får fremlagt en fornuftig og realistisk behandlingsplan.

Gode råd om tænder

Information om forskellige forhold, der gør sig gældende i forbindelse med en tandlægebehandling.

Oplysninger om pleje og vedligeholdelse af tænder samt eventuelle hensyn, der kræves for at opretholde en god tandsundhed.

► Gode råd

Rodbehandling

Ved en rodbehandling fjernes tandnerven lokaliseret i midten af tandroden. Det er nødvendigt at rodbehandle, hvis tandnerven er betændt. Inden behandlingen lægges en lokalbedøvelse, hvorefter behandlingen er smertefri.

Kroner

En krone er en form for hætte i tandfacon, som sættes på en stærkt beskadiget tand for at genskabe en normal og velfungerende tand. En krone fremstilles individuelt, så den passer nøjagtig til tanden.

Broer

En bro er en række af kroner, som erstatter en manglende tand. Broen sidder fast på de 2 tænder ved siden af hullet med den manglede tand. En bro vil kunne erstatte flere tænder og i så fald bestå af flere end tre sammenhængende kroner.

Implantater

Implantater benyttes ved manglende tænder.

Et implantat er en kunstig tandrod (2), der sidder fast i knoglen. På implantatet sættes en krone i porcelæn (3), hvorefter resultatet ser ud som en naturlig tand (1).

Tandblegning

Tandblegning foretages hos tandlægerne med skinner, der fremstilles individuelt.

Blegning af tænder kan fjerne tobaksmisfarvninger, misfarvninger fra farvestoffer i kosten eller lignende.

Fyldninger

Tandfarvede plastfyldninger erstatter den mængde tand, der bores væk ved caries (et hul). En plastfyldning laves i samme lyse farve og facon som tanden.

Proteser

En delprotese kan erstatte tænder, som er mistet. Den kan erstatte en enkelt tand eller flere tænder. En delprotese kan tages ud, når den skal børstes.

Tandkødsbetændelse

Ved mangelfuld tandbørstning samles bakterier på tænderne langs tandkødsranden, hvorefter der dannes belægninger (plak).

Fjernes belægningerne ikke med f.eks. tandbørste og tandtråd, dannes større skadelige bakteriekolonier, som medfører betændelse i tandkødet (gingivitis).

Paradentose

Ubehandlet tandkødsbetændelse (gingivitis) kan brede sig til kæbeknoglen og udvikle sig til paradentose.

Paradentose betyder, at tandkødsbetændelsen påvirker knoglen omkring tandrødderne. Knoglen tættest på tandkødsranden mistes, og tandkødslommen (pochen) omkring tanden bliver dybere.

Forebyggelse

Sundt tandkød er lyserødt og svagt nubret i overfladen.

Det sunde tandkød bløder ikke ved langvarig og grundig tandbørstning samt brug af tandstikker eller tandtråd.